دیدبان

نیم نگاه/ سه سناریوی نظامی آمریکا برای تجزیه سوریه در کمتر از یک ماه

نیم نگاه/ سه سناریوی نظامی آمریکا برای تجزیه سوریه در کمتر از یک ماه

گروه بین‌الملل «دیدبان»، فرشاد گلزاری: منابع مطلع در گروه‌های شبه نظامی چند ملیتی تجزیه طلب کُرد از آغاز ساخت سومین پایگاه هوایی ارتش آمریکا در مناطق شمالی سوریه خبر داده‌اند.


بنابر این گزارش، پایگاه مذکور در منطقه‌ای مابین "تل تمر و تل البیدر" واقع در ۴۰ کیلومتری غرب شهر حسکه سوریه در حال احداث بوده و هدف از ساخت آن گسترش پشتیبانی نظامی از عملیات نیروهای تجزیه طلب کُرد در استانهای شمالی سوریه عنوان شده است.


 به گفته این منابع پایگاه مذکور سومین مقر هوایی ارتش آمریکا در شمال سوریه پس از پایگاه‌های «الرمیلان (شمال شرق حسکه نزدیک مرز با استان کردستان عراق) و عین العرب (کوبانی)» خواهد بود. کارشناسان معتقدند برخلاف ادعاهای آمریکا مبنی بر مبارزه با داعش در سوریه و عراق؛ تنها هدف از حضور غیرقانونی ارتش این کشور در منطقه تشدید و ادامه بحران سازی پس از شکست گروه‌های تروریستی تکفیری داعش، ارتش آزاد و القاعده برای ایفای نقش در پازل طراحی شده از سوی آمریکا برای تجزیه منطقه و سیطره بر منابع نفتی و گازی عراق و سوریه می‌باشد.


تا به اینجای ماجرا ممکن است عده‌ای به این فکر بیافتند که بر اساس استراتژی و مطابق با سناریوهای از پیش تعیین شده؛ آمریکا قصد دارد تا بر اساس راهبردهای نظامی خود در سوریه اقدام به تاسیس و تثبیت پایگاه‌های نظامی کند تا بتواند گستره اشراف و رصد خود بر منطقه را از طریق سوریه افزایش دهد. تا جایی که ایالات متحده چند روز قبل از استقرار نظامیان این کشور در شهر رقه سوریه خبر داد.


 بنابر گزارش تارنمای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، سرهنگ "رایان دیلن" سخنگوی ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد تروریست‌ با بیان مطلب فوق از حضور صدها نیروی نظامی ویژه ارتش آمریکا در برخی محلات شهر رقه واقع در شمال سوریه و مجاور مرز این کشور با جنوب ترکیه خبر داد.


 همانند سالهای گذشته وی بهانه حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی را کمک به شبه نظامیان تجزیه طلب کرد موسوم به "سوریه دموکراتیک" برای مبارزه با داعش عنوان کرده است. لازم به ذکر است که آمریکا طی یکسال گذشته به بهانه مبارزه با داعش اقدام به ایجاد دستکم ۷ پایگاه در بخشهای مختلف مناطق شمالی و جنوبی سوریه کرده است.


حمایت از گروه‌های تجزیه طلب کرد چند ملیتی فعال در شمال سوریه یکی از مهمترین اهداف آمریکا برای ایجاد این پایگاه‌ها پس از شکست پروژه سقوط و تجزیه سوریه از طریق گروه‌های تروریستی تکفیری همچون القاعده، ارتش آزاد و داعش بشمار می‌رود.


اما وضعیت به همین سادگی که افکار عمومی نسبت به آن فکر می‌کنند پیش نمی‌رود. هنوز چند هفته‌ از تثبیت و تاسیس این پایگاه‌ها در رقه و اطراف حسکه نگذشته بود که در روزهای اخیر شاهد حضور ژنرال رابرت جونز معاون فرمانده نیروهای آمریکایی در سوریه بودیم.


در اینجا باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که مقامات وزارت خارجه آمریکا و همچنین چندین ژهنرال کهنه‌کار پنتاگون اعلام کرده بودند که "آمریکا در سوریه به دنبال منافع بزرگی است و از این جهت شاهد کارهای خارق‌العاده و بزرگی در سوریه" خواهیم بود. این عبارت تنها از سوی اشخاص مذکور مطرح نشده بلکه «ژنرال رابرت جونز» در بازدیدی که از شهر عین عیسی واقع در استان رقه داشت رسماً به این موضوع اشاره کرد که نشان دهنده کلید خوردن پروژه‌ای بزرگ و البته خطرناک در سوریه و منطقه است.


برای اثبات این موضوع باید به خبری که از سوی "پایگاه خبری هیل" که یکی از تارنماهایی است که اخبار دفاعی و امنیتی آمریکا را منتشر می‌کند اشاره کرد که البته "خبرگزاری تاس روسیه" هم ساعاتی بعد از ورود ژنرال رابرت جونز به شهر رقه آنرا منتشر کرده بود. در متن این خبر تنها یک خط از اظهارات باید مورد پالایش و اشاره قرار بگیرد چراکه وی در این دیدار مدعی شده است که «فعالیت آمریکا در سوریه با ورود به استان رقه آغاز شده و هدفهای بزرگتری در سوریه مد نظر است».


در اینجا اولین پیامی که از متن این اخبار بر می‌آید، تلاش آمریکا برای ادامه بحران سوریه و کلید زدن سناریوی جدیدی است که در قالب «تجزیه هدفمند» مطرح خواهد شد که اینبار نه تنها کردها در آن دخیل هستند بلکه اینبار القاعده و مشتقات آنهم وارد میدان خواهند شد. چراکه در ماه اخیر شاهد سفر «برت مک‌گورک» نماینده دونالد ترامپ در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رقه بودیم که بحث بازسازی این شهر توسط وی مطرح شده بود.


 تعجب این است که هیچ نهاد حقوق بین‌المللی و حتی سازمان ملل متحد حاضر به اتخاذ واکنش نسبت به تردد غیر قانونی فرماندهان و مقامات آمریکایی به خاک سوریه بدون مجوز از دولت مرکزی این کشور نشده است و این به معنای نقض حاکمیت ارضی دولت سوریه قلمداد می‌گردد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن